۱۳۸۸ فروردین ۲۲, شنبه

بیضایی ، اخراجی سینمایی که به فروش می رسد !


سینما آزادی . سر در باجه فروش بلیط این نوشته به چشم می خوره : بلیط فیلم اخراجی ها فقط برای سانس ویژه ساعت یک شب موجود است . لطفا سوال نفرمایید.بلیط وقتی همه خوابیم رو می خرم . طبقه پنجم ، سالن هفت ، شروع فیلم و من که در صندلی فرو میرم . تنم میلرزه . عصبی می شم . حس خفقان دارم . احساس می کنم چیزی که می بینم حدیث نفس بیضایی است . احساس می کنم که این فیلم عصیان زده یک بیانیه است . بیانیه ای بر علیه سینما . و من با این بیانیه احساس همدلی می کنم . سینمایی در چنبره پول و قدرت . سینمایی گرفتار سطح . سینمایی که هنرمند رو زیر آوارهای تنش خرد می کنه . سینمایی رو که مسخ کردن و ذاتش رو زیر انبوهی از سفارش از بین بردن . فیلم روایت ساخته شدن یک فیلمه و سقوطش به سمت ابتذال . فیلمی که همه چیزش رو یکی یکی ازش می گیرن ! بازیگرش ، کارگردانش و داستانش . و در آخر تنها پوسته ای بی اصالت از اون باقی می مونه . تهیه کننده ای که در به در به دنبال سرمایه گذاره . و سرمایه گذاران بی اصالتی که هر یک چیزی رو به فیلم تحمیل می کنن ، تا فیلم رو بیشتر به سلیقه تماشاگر عام و گیشه نزدیک کنن . و نماهایی بی رنگ از سینمایی سوخته که گاه و بی گاه در قاب تصویر دیده میشه . و نوشته ای که بر روی تکه کاغذی به چشم می خوره. این سینما به فروش میرسد . فیلم در پایان در ذهن کارگردان و نویسنده و بازیگری که بر سوگ اون نشستن به پایان میرسه . و من هنوز در صندلی خودم فرو رفتم . د ختری در کنارم از روی صندلی بلند میشه و در حالی که کاپشن سبک بهاریش رو می پوشه به پسر همراهش می گه : کاش بلیط اخراجیها گیرمون می اومد !

...........................................................

وقتی همه خوابیم در یک نگاه :

کارگردان: بهرام بيضايي

بازيگران: مژده شمسايي، عليرضا جلالي تبار،‌حسام نواب صفوي، شقايق فراهاني، هدايت هاشمي، سحر دولتشاهي، سيدمهرداد ضيايي، امير كاوه آهن جان، حسين محب اهري، انوش فاطهمي، سپهر گودرزي، محمدرضا ترابي، رضا ديلمي، محمد اطهري، بابك بيات،‌ امير خوش منش، مهدي تارخ،‌ حميد محمدي، هوشنگ قوانلو و مجید مظفری و با حضور افتخاری افشین هاشمی

......................................................

ديگر عوامل و توضیحات بیشتر:

فيلمنامه: بهرام بيضايي
تهيه كننده: بهرام بيضايي
مدير فيلمبرداري: علي اصغر رفيعي جم
طراح صحنه: ايرج رامين فر
طراح لباس: آتوسا قلمفرسايي
چهره پرداز: سعيد ملكان
مجري طرح: عليرضا داودنژاد، رضا داودنژاد
صدابردار: محمود سماك باشي
جلوه هاي ويژه: عباس شوقي
عكس: علي زارع

......................................................

خلاصه داستان: تهیه کننده فیلمی که شاهد صحنه و پشت صحنه اش هستیم، پس از گذشت یک سوم از ساخت، سوپراستاری (حسام نواب صفوی) را به جای بازیگر تازه کار و از تئاتر آمده (علیرضا جلالی تبار) به کارگردان (هدایت هاشمی) تحمیل می کند. کارگردان مخالف است اما مجبور است بپذیرد. صحنه های گرفته شده بار دیگر با بازیگر جدید تکرار می شود. چندی بعد تهیه کننده بازیگر زن تازه کار و بی استعدادی (شقایق فراهانی) را به دلیل اینکه همسرش تقبل کرده بخش اعظمی از مخارج را بپذیرد به جای بازیگر زن حرفه ای فیلم (مژده شمسایی) به کارگردان تحمیل می کند. کارگردان مجبور است قبول کند. صحنه های گرفته شده بار دیگر فیلمبرداری می شود تا اینکه ...


۷ نظر:

  1. این جا هم همینارو نوشته:
    sobhgah.blogfa.com

    پاسخحذف
  2. چه اشتراک نظر جالبی :)

    پاسخحذف
  3. منم قصد کردم به نوشتن، اول که قلم الکن است به جاي زبان، دوم که اهليت اون شهر خاص (!) مانع است و سوم بي رغبتي از سر ياس که نذاشت، اما اگه مي خواستم تصوير کنم همين بود به علاوه اندکي انتفاد البته به بيضايي بسيار عزيز...

    پاسخحذف
  4. ستوده عزیز ، چوبکاری می کنی؟ :) و اما از درک قسمت دوم عاجزم، که امیدوارم به اشارتی بر من مقصود بنمایی . من هم انتظارم این نبود ولی چه میشه کرد بیانیه از شعار خالی نیست و شعار ارزش هنر رو کاهش می ده

    پاسخحذف
  5. شيراز! و فرهنگ آمو ولش کن ... :))

    پاسخحذف
  6. مانند همیشه زیبا بود کیان جان، و تلنگری به ذهن.

    __________
    "شيراز! و فرهنگ آمو ولش کن ... :))"

    حمید گیری دادی به این آمو ولش کن ها! :)) کلی کار دارم الان، ولی می خوام به این توصیه ات گوش بدم. :)). ببین چه بچه ی حرف گوش کنی ام من!

    پاسخحذف
  7. راییکای عزیز ، لطف داری :) راستی من همچنان نادانم

    پاسخحذف